وبلاگ

مخزن آب طبرستان

صفر تا صد مخزن آب

در ابتدا لازم است بدانید مخزن آب که همان تانکر آب است به محفظه ای اطلاق می شود که برای ذخیره سازی آب، مورد استفاده قرار می گیرد. این مخازن مناسب ترین تجهیزات برای نگهداری و ذخیره سازی یک منبع آب به منظور ذخیره سازی آب آشامیدنی، آب مورد نیاز برای آبیاری، دامپروری، تولید و آماده سازی مواد غذایی و … می باشد.


طراحی و ساختار مخزن آب با گذشت زمان دستخوش تغییرات و دگرگونی هایی شده است به گونه ای که در روزگاران گذشته برای ساخت این مخازن از سنگ، چوب، سفال و … استفاده شده حال آن که امروزه برای ساخت و تولید این تجهیزات از سازه های فلزی استفاده می شود.
لازم به ذکر است بدانید مخزن آب در اشکال و طرح های مختلف اغلب با استفاده از مواد پلی اتیلن به صورت تک لایه، سه لایه وچهارلایه تولید می شوند. هر یک از این مخازن دارای کارکردهای ویژه ای است به عنوان مثال از مخازن تک لایه و سه لایه که از متداول ترین نوع تانکر آب است فقط برای ذخیره سازی آب آشامیدنی استفاده می شود.
نکته قابل توجه این است که مخزن آب باید دارای کیفیت بالایی بوده و ساخت آن به گونه ای باشد که در برابر خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت فوق العاده ای برخوردار باشد. به هر اندازه کیفیت این تجهیزات بالاتر باشد، قدرت ذخیره سازی آنها بیشتر است.
یکی از شایع ترین و اصلی ترین دلایل روی آوردن افراد به مخزن آب، نقش و اهمیت این تجهیزات در ذخیره سازی آب است. ظهور و پیدایش این محصولات به دوره ایران باستان باز میگردد که در ابتدا به صورت زیرزمینی و سرپوشیده ساخته و استفاده شده و سپس به صورت روباز و در اشکال متعدد مورد توجه قرار می گرفت.

کاربرد مخزن آب:

همانطور که میدانید وظیفه و کارکرد اصلی مخزن آب، سالم نگه داشتن آب است. ساختار یک مخزن خوب و باکیفیت به گونه ای است که مانع بروز و پیدایش انواع جلبک ها، ویروس ها، باکتری ها و در نهایت ارتقای سلامت آب می شود.
زمانی که از مخزن آب صحبت به میان می آید ابتدا ذخیره سازی آب آشامیدنی و مصارف روزانه در ذهن تداعی می شود اما امروزه برای این تجهیزات کارکردهای متعددی در نظر گرفته شده که به شرح ذیل می باشند:

  • حفظ و تامین آب آشامیدنی
  • تامین مصارف ساختمان های مسکونی
  • برای خاموش کردن آتش در مواقع آتش سوزی به واسطه آتش نشانی ها
  • آبیاری محصولات کشاورزی در فصول مورد نظر
  • استفاده در زمان تولید محصولات و صنایع شیمیایی
  • استفاده در صنایع غذایی اعم از لبنیات و شکلات سازی

نکته: یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اتلاف و هدر رفتن آب، استفاده از مخزن آب است که در تمامی زمان ها و مکان ها مورد توجه افراد بوده است.
مخازن آب دارای کاربردهای بسیار متعددی است و چنانچه افراد به دنبال محصولی با کیفیت هستند می توانند مخزن های آب را در نوع استیل یا گالوانیزه انتخاب کنند. نکته قابل توجه این است که روکش داخلی مخزن باید متناسب با موارد استفاده آن باشد لذا اهتمام به روکش داخلی این تجهیزات امری الزامی است.

انواع مخزن آب:

طراحی و تولید مخزن آب امروزه با تنوع چشمگیری مواجه شده و این محصولات دارای انواع مختلفی است. برخی از مهمترین و پرکاربردترین انواع مخزن های آب عبارتند از:

  • مخزن پلی اتیلن:
    یکی از پرکاربردترین انواع مخزن آب، پلی اتیلن است که در مصارف ساختمانی و کشاورزی از آن استفاده می شود. این تجهیزات در ابعاد و اشکال گوناگون تولید و دارای کاربردهای متعددی است. عمده ترین کاربرد این نوع مخزن ذخیره سازی آب آشامیدنی در ساختمان ها می باشد.
  • مخزن فلزی:
    این نوع مخزن آب که دارای کاربردهای زیادی است دوام و مقاومت آنها به مراتب بیشتر از دیگر انواع مخزن است. روکش داخلی این مخازن به گونه ای است که مانع زنگ زدگی و خوردگی می شود.
  • مخزن بالشتی یا تاشو:
    از دیگر انواع مخزن آب، بالشتی یا تاشو است که عمده ترین مزایای آن، قابل حمل بودن و راه اندازی آسان آن است. از مهمترین کاربردهای این مخازن استفاده برای امداد رسانی و … است. علی الرغم مزایای این تجهیزات معایبی نیز دارد که از جمله آنها دشواری در تمیز کردن فضای داخلی و طول عمر کوتاه آن است.
  • مخزن فایبر گلاس:
    یکی از متنوع ترین انواع مخزن آب، مخزن فایبرگلاس است که از جنس فایبرگلاس یا کامپوزیت ساخته می شود. این نوع مخازن دارای انواع متعددی است که در صنایع متعدد مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی، مخزن آب از نظر جنس، شکل و ابعاد دارای انواع متعددی است. مخازن آب از نظر شکل و ابعاد به شرح ذیل می باشند:

  • مخزن های آب عمودی یا ایستاده
  • مخزن های آب افقی یا خوابیده
  • مخزن های آب بیضی
  • مخزن های آب زیر پله
  • مخزن آب مکعبی و آب آسان رو
  • مخزن های آب نیسانی
  • مخزن های آب قیفی
  • مخزن آب هوایی

نکات مهم پیرامون مخزن آب و خرید آن:

یکی از مهمترین نکات پیرامون مخزن آب، خرید آن است که مستلزم رعایت نکات و توجه به برخی فاکتورها می باشد. توجه به جنس و کیفیت مخازن آب از مهمترین مواردی است که باید در زمان خرید به آن توجه شود. مخزن پلاستیکی ساخت آنها با رعایت استانداردهای بهداشتی صورت گرفته به همین سبب بیشتر از دیگر انواع مخازن مورد استقبال افراد است.
از مهمترین فاکتورهایی که در زمان خرید مخزن آب باید به آن توجه شود، قیمت آن است که به برخی موارد نظیر ماندگاری و دوام، گارانتی، مواد اولیه و… بستگی دارد. نکته قابل توجه این است که مخزن های آب باید دارای استاندارد و پروانه بهداشتی باشد. امروزه تولید این تجهیزات به شکل گسترده و توسط شرکت های مختلف انجام شده لذا در زمان خرید باید به کیفیت و پروانه بهداشتی آن توجه شود.

در نهایت…

شایان ذکر است بدانید قیمت مخزن آب پلاستیکی نسبت به دیگر انواع مخازن فلزی و یا استیل از نظر اقتصادی به صرفه و مناسب است. به عبارتی، مخزن های آب فلزی به سبب به کار رفتن صفحات فلز و گالوانیزه در تولید و ساخت آنها اغلب گران قیمت هستند. از مهمترین و برجسته ترین مزایای مخازن پلاستیکی ارزان بودن و دسترسی آسان به آن است.

 

منبع: مجتمع پلاستیک طبرستان

5/5 - (1 امتیاز)