وبلاگ

مخزن آب طبرستان

خنک نگهداشتن مخزن آب در تابستان

عایق بندی مخزن آب

هر چه دما بالاتر برود مقاومت مکانیکی پلی اتیلن کاهش می بابد . اصولا تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد مقاومت مکانیکی بدنه مخزن مطلوب می باشد.  مخازن تقویت شده پلاستونیک می توانند در دماهای بالاتر (نزدیک ۱۰۰ درجه) نیز مقاومت داشته باشند. البته این میزان بسته به لیتراژ مخازن می تواند متفاوت باشند.  حال اگر دمای محیط بالاتر از ۶۰ درجه باشد  آیا امکان دارد دمای مواد ذخیره شده در مخزن را هم به بالای ۵۵ درجه برساند (مخصوصا اگر مخزن سیاه رنگ باشد)؟ دمای محیط بسیار سریع تر از دمای مواد داخل مخزن در نوسان است. زیرا برای گرم شدن مواد داخل مخزن, گرما باید اول از بدنه مخزن بگذرد و کم کم دمای هزاران لیتر سیال داخل مخزن را افزایش دهد.

عایق بندی مخزن آب

مواد مورد نیاز برای عایق بندی مخزن ۱۰۰۰ لیتری جهت جلوگیری از گرم شدن آب:

  • ۳ الی ۴ کیلوگرم کربنات کلسیم  پودر شده ( گچ فرنگی یا پودر سنگ آهک)
  • دو کیلو گرم چسب سفید یا چسب چوب
  • یک قلم مو متوسط
  • یک سطل پلاستیکی
  • شما می توانید بسته به حجم مخزن خود مواد مورد نیاز را کم و زیاد نمایید. تمامی این مواد به راحتی در هر فروشگاه رنگ و ابزاری قابل تهیه است.

روال کار عایق بندی

بسیار ساده است…

ابتدا کلسیم کربنات را درون سطل پلاستیکی ریخته و سپس به مقدار لازم درون آن آب ریخته و هم بزنید. در ادامه ممکن است توده هایی کلوخ شکل به وجود آیند ولی با هم زدن به شکل خمیری یکنواخت در می آید. سپس حدود ۱٫۵ کیلو گرم چسب به آن اضافه کنید و مجدداً هم بزنید. ۵ دقیقه بعد ماده ی عایق بندی شما آماده است. اکنون با استفاده از قلمو ماده ی آماده شده را به صورت یکنواخت بر روی تمامی قسمت های بدنه مخزن و محل اتصالات بمالید. در صورت امکان این کار را بر روی لوله های ورودی و خروجی ای که در معرض تابش نور خورشید هستند نیز تکرار نمایید. در غیر این صورت ممکن است آب درون لوله ها گرم شده و نتوانید به خوبی از افزایش دمای آب مخزن جلوگیری به عمل آورید.بهتر است این کارها در صبح انجام شود تا در هنگام غروب خورشید به طور کامل خشک شوند.

نتیجه آزمایش:

بنا بر نتایج بدست آمده با این کار دمای آب درون مخزن، از اول صبح تا ساعت ۲ بعد از ظهر بدون هیچگونه تغییر محسوسی ثابت باقی مانده است.  پس از اندازه گیری دمای آب درون مخزن در ساعت ۵ بعد از ظهر تنها شاهد افزایش دمای ۲ الی ۳ درجه ای آب خواهیم بود. این آزمایش در حالی انجام شد که در روز انجام آزمایش حداکثر دمای محیط ۴۲ درجه سانتی گراد اعلام شده بود.

همچنین نیاز است تا روز بعد از انجام عایق بندی مابقی مواد اولیه که شامل ۱ کیلوگرم کلسیم کربنات پودر شده به همراه ۵۰۰ گرم چسب سفید را مجدداً مخلوط کرده و همان اقدامات روز قبل را برای عایق بندی مخزن استفاده نمایید.

بنا بر مطلب عنوان شده طول عمر این عایق بندی در صورتی که هیچگونه بارندگی ای وجود نداشته باشد تا ۳ الی ۴ ماه خواهد بود. این کار را می توانید در بازه های زمانی ۳ الی ۴ ماهه تکرار کرد.

منبع: مجتمع پلاستیک طبرستان

Rate this post